Každý podnik prochází určitým životním cyklem, přičemž každá fáze životního cyklu je u různých podniků jinak dlouhá. Znamená to tedy, že vždy nastane také fáze určitého úpadku, kdy je prodej jistým způsobem omezený. Toto omezení může být způsobeno jednak konkurencí, jednak ekonomickým vývojem hospodářského cyklu. Pokud prodej není na takové úrovni, na jaké byste jej rádi viděli, je nejprve potřeba zjistit příčinu, proč se tomu tak stalo. Následně je potřeba hledat řešení, kterým mohou být právě cenové úpravy. O jaké cenové úpravy se může konkrétně jednat?
1) Strategie cenových úlev –cenové úlevy jsou určitou výhodou neboli odměnou pro zákazníka, jestliže splní určité podmínky. V tomto případě se pak může jednat o –
· Slevy z nákupní ceny – tuto lze uplatnit například v případě, kdy zákazník zaplatí ještě před termínem.
· Množstevní slevy – jsou velice typické, jestliže zákazník nakoupí určité množství produktu.
· Sezónní slevy – výhodné například pro horská střediska, která v létě postrádají návaly lyžařů.
· Odpočty – lze využít tzv. rabat v případě, když například kupujeme nový automobil a ponecháme prodejci náš dosavadní ojetý.
2) Strategie akčních cen –jedná se o různé akce, které by ale měli trvat pouze omezenou dobu. Jejich cílem je především stimulace poptávky. Může se jednat o –
· Ceny pro zvláštní události – v případě, že se například ve městě koná určitá akce, je možné upravit ceny.
· Ceny pro zvláštní zákazníky – jedná se především o různé VIP sekce.
· Bezplatný servis a poskytování záruky.
· Psychologické zlevňování – firmy jej využívají takovým způsobem, že zpočátku nastaví vyšší ceny, aby pak produkty mohly být nabízený jakoby s vyšší slevou.
3) Strategie cenové diskriminace – znamená rozlišení různých cen například pro různé segmenty lidí nebo různé produkty. Jedná se tedy o –
· Diskriminaci podle zákaznických segmentů – cíloví zákazníci jsou rozděleni na různé dílčí segmenty, přičemž každý z těchto segmentů má odlišné ceny.